Just Listen - Bokrecension

Just Listen - Bokrecension

Just listen är en bok av den populära ungdomsförfattaren Sarah Dessen från USA. Boken är skriven ur huvudkaraktären Annabel Greenes perspektiv.

Vi alla har säkerligen stött på den där perfekta tjejen som verkar ha allt: ett självförtroende på topp, anlitad av en modellagentur, hänger med de coolaste personerna och har ett allmänt fantastiskt liv. Annabel är en sådan tjej. Åtminstone i andras ögon.

Annabel är den lite för snälla tjejen som inte alltid vågar uttrycka sina känslor och sin egentliga vilja. Anledningen är att hon inte vill inte såra någon och för att kunna anpassa sig till andra. Hon tycker inte längre det är roligt att arbeta som modell och vill avsluta sin karriär inom branschen. Vänner har hon inga av och de enda hon umgås med utanför skolan är sin familj.

Ända tills hon träffar Owen. Han är muskulös, har ständigt hörlurar i öronen och är känd för att vara en av tuffaste eleverna på skolan. De börjar av en slump att prata med varandra och Owen visar sig vara Annabels raka motsats; en kille med hård fasad som alltid berättar sanningen och som har den underligaste musiksmaken. Det tidigare intrycket av honom blir nästan som bortblåst och han visar sig vara en väldigt snäll kille med sunt förnuft.

IMG_4037.JPG

Owen vänder hela Annabels tillvaro upp och ner. Han fyller hennes tomma timmar på dygnet och får henne att ersätta sina vita lögner med ärliga åsikter. Han gör henne glad och hon känner en stor tillit till honom. Men har Annabel verkligen förändrats som Owen tror?

Under bokens gång ställs Annabel inför svåra beslut och hon får en ny syn på saker och ting. Är att utelämna information samma sak som att ljuga? Vågar hon säga till sin mamma att hon vill sluta med modellandet? Hur har Clarke drabbats, som Annabel har känt sedan förskoleåldern, av deras vänskap som tog slut när de var i tolvårsåldern? Behöver hon hålla inne sina känslor så att andra slipper oroa sig för henne? Men framförallt, kommer hon få modet att kunna berätta sin egen historia och kan hon med tiden lägga kvällen, då allting förändrades, bakom sig?

Jag gillar boken eftersom handlingen är bra och språket har flyt och är levande. Det är lätt att känna igen sig i karaktärerna, och jag förstår varför personerna agerar som de gör. Jag har läst flera böcker skrivna av Sarah Dessen och tycker om de alla av exakt samma anledning. Om man bortser från självaste handlingen uppskattar jag att det alltid finns flera budskap och tankeställare inbakade i boken. Genom att läsa Dessens böcker ser jag saker och ting ur ett annat perspektiv och får sympati för olika sorters människor. Men i fortsättningen skulle jag önska hon att hade mer variation i sitt skrivande så att böckerna blev mer åtskilda. De flyter lätt in i varandra när de är så pass lika. Jag rekommenderar denna bok till alla som föredrar verklighetstrogna böcker som handlar om bland annat relationer, kärlek, mod och förlåtelse.

Precis som i Sarah Dessens andra böcker framgår flera budskap i Just listen. Bokens viktigaste har en koppling till titeln: att lyssna. Både på sig själv och på andra. Man tjänar aldrig på att göra det enkelt för sig genom att vifta bort sanningen med ett “allt är bra”. Bördan blir inte lättare bara för att man förtränger den, utan väger bara mer för var sak som staplas på. Något som man ofta glömmer är hur mycket omgivningen egentligen påverkas och vet. Precis som du själv förtjänar att få veta sanningen, gör även de som vill dig väl det. Så, bara lyssna. Både på dig själv och på din omgivning. För bördan blir inte mindre förrän man släpper det som tynger en och i slutändan är det alltid sanningen som lönar sig.

Skribent: Emma Boberg

"Fakta räcker inte"

"Fakta räcker inte"